Macam mana ?




Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum





Ustaz kita cakap, nanti bila dah ada anak kenelah didik betul2. Didik dengan ilmu agama. Nanti bila anak kita tanya "Ibu, kalau Allah menyuruh kita solat, macam mana pula Allah solat?" hah nak jawab apa? Ala jawab jer, nanti kalau Adam (konon yer la name yer. Hee) dah besar, Adam tahulah nanti macam mana ya sayang. Betul ker macam tu jawapannya?

Eh tak boleh macam tu taw. Kita kenelah jelaskan dengan detail. Hah macam nie.


" Kenapa Adam datang ke sekolah? Tanya ibu kepada Adam." 
" Kemudian Adam menjawab, kerana Adam mahu belajarlah ibu." 
" Selain daripada itu? Tanya ibu lagi." 
" Kerana ibu dan ayah suruh Adam ke sekolah. Jawab Adam." 
" Tapi ibu dan ayah tidak datang ke sekolah bersama Adam kan. Kata ibu."
"Adam menjawab, ya."
" Begitulah juga Allah. Dia yang menyuruh kita bersolat untuk menyembah diri-Nya. Maka Dia tidak perlulah bersolat. Sebagaimana ibu dan ayah menyuruh Adam datang ke sekolah, sedangkan ibu dan ayah tidak datang ke sekolah. Jelas ibu kepada Adam."
Setelah Adam mendengar penjelasan daripada ibunya, barulah dia faham.


Hahhh macam tu larh. Ala2 comel jer panggil ibu kan. Hik3. Bukan setakat anak jer, anak buah ker, cucu ker, sedare sepupu sepapat ker tanya macam tu, jawab la macam tu. InsyaAllah mereka faham ^_^


Nota comel : Macam manalah aku jadi ibu nantikan #eh tetibe jer.





Terima kasih sudi baca . Suka ? Like jer . ehee .

9 Budak Comel Sudah Komen . Awak bila lagi ? ♥:

Mira Adzlia berkata...

bsr tggungjwb ibubapa ni

✿ Cik Nisa ✿ berkata...

@Mira Adzlia : yup betul tu.

iezayusof berkata...

bile lah ieza nk jadi ibu#eh tetibe je ;p

✿ Cik Nisa ✿ berkata...

@iezayusof : amboy. hehe

Tanpa Nama berkata...

hah!
nisa dah nak jadik ibu ea?
awww2.. :P

-saya budak comey tapi saya penyegan nak log in-

✿ Cik Nisa ✿ berkata...

@Tanpa Nama : lambt lagi lerrr. grrrrrrr. haha. eleh tao kecik :p

Hans berkata...

tanggungjawab mak ayah memang besar :-)

Abg Stalker berkata...

cmne nk jd ibu nti?ok,jom kwin skrg :D

tenku butang berkata...

hai yunk.. salam kenal yea..

done follow sini.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/